Facebook

Přihlášení

Mistr, trenér a to, co předávají svým svěřencům

Každý dobrý trenér bojových umění, musí být někdy mistr a každý mistr by měl občas ke svým žákům přistupovat jako trenér. Pokusím se toto své tvrzení dokázat. Jde především o to, co svým svěřencům předává. Trenér učí své svěřence především techniku pohybu, pracuje na fyzické kondici svých svěřenců, ale to samo o sobě k vítězství v soutěži nestačí, důležitá je taky psychická příprava a v té chvíli se stává trenér mistrem. Stejně tak mistr bojových umění by mněl dbát také o fyzickou přípravu svých svěřenců, i když to třeba není nezbytně nutné pro aplikaci technik bojových umění. Jsem si vědom, že většinou na sportovním tréninku není prostor pro psychologii a obráceně na tréninku bojových umění se fyzičce také nelze příliš věnovat. Ale podle mě je klíčová věc co si svěřenec z tréninku odnese. A trénink by mněl být komplexní v obou případech. Proto se domnívám, že v reálné situaci tréninku obě osoby trenéra a mistra musí nutně splynout.

Díky svému trenérovi jsem si z praxe kickboxu odnesl mnohem víc než jen mnoho medailí. Můj trenér mně vedl také k disciplíně, odhodlání, houževnatosti, cílevědomosti a hlavně mi umožnil se realizovat a já si konečně začal vážit sám sebe. Pokud mi tohle dokáže trenér předat i prostřednictvím bojového sportu, stává se mistrem. A jestli to funguje, možná se pak i samotný sport tak trochu stává bojovým uměním (vycházím z předpokladu, že jedním z hlavních cílů bojových umění je kromě sebeobranné funkce také rozvoj člověkapo všech stránkách).

Chtěl bych se věnovat některým konkrétnějším věcem které předává mistr nebo trenér svým žákům. Nejprve bych chtěl mluvit o některých hmotných věcech, které se předávají a pak se pokusím vysvětlit co tyto věci znamenají. Nejčastěji se mluví o tom, že mistr předává svému žákovi pás. Pás a hakama jsou pro každého bojovníka posvátné. (Hakama jsou široké kalhoty nošené na kimonu). Hakama je tradiční součást japonského oděvu, nosili ji dávní přestavitelé třídy samurajů a dnes je oděvem mistrů budo – bojových umění. V dnešní době už si to málokdo uvědomuje ale kimono je vlastně spodní prádlo a každý kdo cvičí bojová umění déle by mněl od svého učitele dostat hakamu. Stejně tak pásek už dnes znamená mnohem míň, málokdo si uvědomuje jeho význam. Ve skutečnosti je to věc, která symbolizuje pouto s předky, se svým mistrem, pás by mněl správně být sešitý z částí oblečení, které nosil někdo blízký, nejčastěji otec. Dříve byl jen bílý pás a až člověk došel dost daleko dostal pás černý, který značil, že se bojovník dostal na cestu. Vše předtím byla jen příprava. Dnes chce každý černý pás, je smutné že tato tradice takto degradovala. Černý pás se předává z mistra na žáka, s černým pásem přechází na člověka odpovědnost za celá staletí, za všechny předky, za všechny mistry. Pokud nosím černý pás, musím se podle toho chovat, nelze to brát na lehkou váhu.

main_fangzhuang

Samotný pás je z historie odkazem na samotného Budhu, který když přišel k řece plné mrtvých a zabitých nějakou nemocí, udělal si z kousků jejich oděvu kesu – to je tradiční oděv mnichů a pás.V dnešní praxi bojových umění se zachoval již jen pás. Pásek by mněl být nošen s vědomým tohoto. Doslova je to takto: „Když dnes oblékáme černý pás nebo hakamu mistra, svlékáme běžný oděv a oblékáme si nejvznešenější.“ Pokud má člověk úzkost nebo strach a oblékne si pás nebo hakamu, mysl se rychle změní a zesílí. Je to tak, pokud bojuji v cvičném souboji jen tak nebo pokud mám na sobě kimono a pásek, pocit je úplně jiný.

uma_and_budha

Říká se, že pás má jisté zásluhy, pokud je odevzdán mistrem jeho žákovi. S pásem se přenesou i zásluhy mistra a všech jeho předchůdců, o tom jsme již mluvili. S pásem se předává umění, filosofie, vědění, historie a odpovědnost. Proto je předepsáno jak se správně k pásu chovat, jak jej správně čistit, jak jej nasazovat a jak jej nosit. Tyto zvyklosti jsou platné již po mnoho staletí, už z dob starých válečníků, samurajů. Tenkrát pokud někdo učil umění boje, cesty nebo zenu špatně, bylo to jednoduché zjistit, v boji neuspěl on ani jeho žáci a jeho umění se nedochovalo. Proto je třeba mít respekt před zvyky které se dochovali. Lidé kteří je vytvořili, asi věděli proč to dělají. Zvláštní je, že bojovníci bojující každý den na život a na smrt věnovali tak velkou pozornost tomu co mají na sobě, ale přitom nešlo o to jak vypadají. Samurajové se málokdy starali o svůj zevnějšek, nekoupali se, nemyli, nepřevlékali, byli to válečníci. Pás byla věc která je pojila s jejich mistrem a museli tomu věřit opravdu pevně. Když se šlo do bitvy, první kdo zemřel byl chválen a uctíván, proto samurajové smrt vyhledávali, stavěli se na hradby a volali na nepřátele ať je zastřelí. Existuje staré rčení: „Lepší zemřít teď hned tady, než žít do smrti jako zbabělec.“ Cítili, že v bitvě nejsou sami, že za nimi stojí jejich mistr a všichni předkové, kteří bojují spolu s nimi. Proto se smrti nebáli a opovrhovali nebezpečím.

Přeneseme se o pár stovek let jinam, k dnešním bojovníkům. Jsem už víc než tři roky v reprezentaci kickboxu, a dva roky v reprezentaci v čínském boxu. Některé zvyky přetrvali dodnes. Bojovníci (i když se jim dnes v tomto případě říká spíše sportovci) si kreslí fixou do dlaně písmena jmen lidí které si chtějí vzít do bitvy, šátky, drobnosti, řetízky, talismany, to vše je pro bojovníky velmi důležité. Já jsem například zdědil po svém trenérovi – učiteli starou rozbitou helmu, ve které on vyhrál mistrovství světa v Libanonu, o mnoho let později jsem já ve stejné roztrhané helmě vyhrál mistrovství světa v Řecku. Není v tom žádné náboženství, jde o to, že těsně před bojem, který může nezřídka skončit nemocnicí, nebo i hůř, myslíme na lidi za které bojujeme a tyto drobnosti nám je připomínají. Proto dávní bojovníci neměli strach, protože všechno co jsme prožili, jak moc jsme trénovali, všichni lidé kteří stojí za námi, všichni co nám věří, všichni co padnou s námi, tak jdou s námi a za to za všechno a za ně za všechny bojujeme. Každý náš krok v celém životě, každá chvíle a každá kapka potu a krve, vše co jsme zažili a udělali, nás přivedlo sem pro tuhle chvíli. Na tom nezmění nic, že před chvílí padl kamarád, zlomili mu čelist a druhý dostal zánět do nohy a nemůže chodit, za vás bratříčci a i za vás všechny ostatní. Stejně jsme všichni jenom stíny a prach. Přejte mi do bitvy „sílu a čest“.

P5140041P5140056P5140077P5140130TKD_DownBlocksermuju

Nechal jsem se trochu unést, ale mým cílem bylo spíš naznačit, že i když mnoho starých tradic zaniklo, filozofie bojovníků zůstala vlastně stejná, nemůže to být jinak.

literatura: Kaisen, R.: Budo dharma, Cad press, Bratislava, 2000 Lukáš Wolf

Share this

TOP NEWS

NÁBOR BORN TO FIGHT 2018 - ZAČÍNÁME 11.9. v 19:00 trénink ZDARMA- Brno Lerk - Rokytova 1

nábor 2017

POTOM KAŽDÉ ÚTERÝ, ČTVRTEK V19:00

---

SKUPINA JUNIOR OD 11.9. v 17:00

KIDS KICKBOX THAIBOX

(děti 5-10 let úterý - čtvrtek od 17:00 )

---

 

 

new gym

new gym lerk

mapka k gymu 

14079807_642518262565544_5477528536831348077_n

(trolejbus 25,26,27, autobus 99 mají zástavku Akátky přímo u gymu, u gymu je i spousta parkovacích míst)

 

 

---

   „Úspěch není klíčem ke štěstí. Štěstí je klíčem k úspěchu. Když milujete to, co děláte, budete úspěšní.“

Albert Schweitzer

Oficiální partneři klubu

 

E-finance_logo

logo ekoprodukt-fitness